Wednesday, September 19, 2012

INTERVIEW KERJA.

Assalamualaikum bloggy.

Fuh!! Alhamdulillah akhirnya. Lagi dua hari maka tamatlah riwayat title saya sebagai pelajar UKM. Jumaat ni hari terakhir untuk Latihan Industri di AELB. Serius seronok LI dekat sini. Ok, sudah lama sangat la tak bercerita dekat sini. Tesis done with A-. Teruk la dapat A-, tapi saya bersyukur. Bukan senang tau nak buat tesis tu. Tak mengapa lah. at least berjaya jugak menghasilkn tesis aku sendiri. NOw Showing movie is sedang merancang kerja dan masa depan saya. Saya fresh grad. Tak nak Tak nak Tak Nak mengganggur. Fullstop!!

So apakah plan saya? Disebabkan internship Di AELB sangat sporting, saya dah pergi sebanyak dua interview dalam minggu terakhir ber praktikal ni. Semua kerja-kerja yang TAK DO kaitan. Tetapi saya nak kerja...

1) Teledirct (google) fuh gaji lebat, RM2300 basic. " Miss, this position quite pressure. You don't have any experience..n bla bla bla.... aku nak keje da.....ko bagi je la aku keje ni. =___=. Finally, tak dapat position ni. Tapi saya positif je. Kerja ni betol-betol dekat KL. SESAK. Saya adalah penunggang motor sejati. Saya Gadis. So bahaya. mungkin itu hikmahnya.......

2) HSBC bank. Telemarketing. Basic RM1800. Not bad. lebat gak. " You did'nt convince me to get this position n bla bla..bbrupp.... saya hilang semangat sekejap. Even saya da cerita saya ada penagalaman di Uni itu, ini. Saya pernah buat marketing masa nak pergi cultural visit di Vietnam dulu tu OK!!! But...... saya bukanlah calon terbaek untuk jawatan tersebut. I need to accept it. With Pleasure.

Lepas je saya pergi dua interview tersebut, saya dapat dua lagi interview besoknya. Kilang dua-dua jawatan sales excutive. basic RM1200. Saya fresh Grad Science Nuclear. Tapi suma interview pasal marketing. Sudah siap-siap nak pergi interview...tapi saya tiba-tiba termenung..........ada orang tawarkan saya kerja. Dah lama dia tawarkan. Tapi saya tolak sebab kerja tu gaji sikit.jadi Cikgu Tadika. 

" Ayuz kerja dengan Teacher setahun, amik pengalaman, lepas tu Ayuz jaga tadika cawangan Teacher dekat Pajam. Kalau Ayuz dapat pulangkan modal teacher balik. Tadika tu ayuz punya. Masa kerja dengan teacher, dapatkan kursus, dan lesen."

Saya termenung. Memang impian saya nak buat bisnes. Then setelah fikir-fikir, I should GRAB it!!! peluang tu... saya masih belum buat solat istikharah. Saya hanya mohon ALLAH kurniakan saya hidayah..jalan yang luas untuk saya.Saya mahu bayar hutang PTPTN. Saya mahu bagi mak abah saya duit. Saya Nak kahwin tahun depan. SO then... " Teacher Husna??? "










2 comments:

  1. thanks weh
    thanks sbb bg cdgn..i'll take for consideration
    who knows aku buat bisnes nanti kan?
    maybe one day we can colab buat bisnes?

    lg 1, tahniah weh..xsabar nak tangkap gambar pakai jubah konvo..

    ReplyDelete
  2. Dear ikmal...... its really sounds good kan???
    Ayuh la kte bekerja keras untuk buat bisnes sendiri...... BERUSAHA!!!!!!!!!

    ReplyDelete