Tuesday, October 12, 2010

Vol 10- Dan bila esok






Tuhan mengabulkan doa kita dengan 3 cara:

1. Apabila Tuhan mengatakan YA. Maka kita akan mendapatkan apa yang kita minta.

2. Apabila Tuhan mengatakan TIDAK. Maka mungkin kita akan mendapatkan yang lain yang lebih sesuai untuk kita.

3. Apabila Tuhan mengatakan TUNGGU. Maka mungkin kita akan mendapatkan yang terbaik sesuai dengan kehendakNYA.


Firman Allah dalam Al-Quran:
“.. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (QS 2:216)

Sesungguhnya, percayalah segala yang terjadi dalam diri kita ada hikmah belaka. Allah Maha Adil dan MAHA MENGETAHUI. Petang yang sunyi ni, di kolej ungku omar ukm yg sgt aku cintai ni.....bersama lagu2 yg kadg2 menyemak dkt tinga aku ni ( radio era ni kkdg bkak lgu yg tah hape2 tah...huuuu~~~ tp still layan) tetibe aku terbace ayt2 yg penuh berhikmah yg ak highlite kat ats ni..kat sebuah blog org....ak pon dgn bangganye copy paste la ayt tesebut...wah!!!!...ilmu perlu dikongsikan.??....( sekarang radio era tgah bkak lgu sixth sense sempurnakanku)....dan dgn tiba2 ak terkenang suma bende yg jd kat aku sejak dua menjak ni.....perkara2 yang sgt x disangka.... ( ish sebenarnyew nak wat assingment seni tampak ni...camane bleh terbukak blog ni pulak....ish3!!!!).....Sesungguhnya sgt benarlah akan Firman Allah tersebut........mgkin ape yg kte xske tu bleh jd bende yg terbaek untuk kte......aku pernah merasainya.....yg pling dekat n jelas kelihatan ialah....dulu aku sgtlah membenci air cincau.....skrg ak gila meroyan dgn air tuh.....sbb bile mnum air yg kaler itam tuh ....ase lega je tekak ni......hilang aus......lgi2 bile dapt kunyah cincau2 yg liat2 tuh.......dlu punyew la aku loya dgn air tu.....skrg???? rasakanlah!!!!! dalam idop aku selama 21 taun ni...InsyaAllah.....n Alhamdulillah..belom pernah aku terduduk terdiam  gila hilang nyawa hadapi hidop ni...aku bahagia dgn family aku.....aku bersyukur dgn ape yg aku dpat skrg...walaupun dlu aku sgt gila nk jd veterinar or amik chemistery education.....tp satu pon aku x dpat.......mule2 agak kecewa..tp kejap jew......itulah aku....aku mudah bersemangat semula......aku jarang murung dalam idop...selalu happy jew......aku sgt bersyukur dgn idop ak sepjg 21 taun ni..........aku senang dgn Nuclear Science yg aku tgah memerah otakku kini.....tapi pernah satu ketika bila aku terjebak dgn dunia kasih berkasihan ni....sejak pas matrix dlu.......camane turun naik antara aku n dia....byk btol dugaannyew.......tp Alhamdulillah...aku masih kuat menghadapinya.....apa pula akan jadi akan dtg pada diri ak...adekah ak masih kuat dgn idop ni......adekah aku masih berani dgn idop aku.........sampai bila aku boleh tahan dari menistiskan air mata  aku.....ape akan jadi bile org2 yg aku syg pergi.......ape akan jd kalo aku tetibe buta...or cacat kudung kaki......APA AKAN JADI BILA AKU MATI NANTI......CAMANA AKU DKAT KUBUR NANTI???????......MasyaAllah.........

Bertapa kerdilnyew aku ni.
pernah aku menyakiti sahabat baikku...
adakah maaf ku sudah diterimanya....
Tuhan kirimkan bait2 maaf dan ampunku..... kepadanya Tuhan....
Aku khilaf dgn dunia ku.

Tuhan ampunkan hambaMu ini ......
Cintailah aku Ya Allah.......
Hulurkan aku kekuatan Khalifah....
Aku x mampu puaskn ati semua insan di dunia ku....
kerna aku xda jutaan kaki mcm lipan...
aku x punyai 10 mata mcm jin afrit....
aku tiada hati yg boleh berbagi......
Cintaku untuk Tuhanku, Nabiku, Ibubapa dan keluargaku..
Islam dan bangsa Melayuku........dan untuk suamiku nanti.....
.Allah. indahkan diri ini dgn CahayaMu tuhan...
Aku merayu Ya Allah........

N.5ruz.Husna.N

No comments:

Post a Comment